MILEV

Áháré Mot

3Mózes 16:1-18:30

„Szent lenköntöst öltsön fel, lennadrág legyen testén, lenövvel övezze magát és lensüveget tegyen fel…” (16:4). Az engesztelés napján a főpap fehér ruhát viselt, a tisztaság szimbólumát. A fehér az ünnep színe volt, később azonban megváltozott a jelentése és a gyász színe lett. A széderestén is szerepet kap a fehér, hiszen a szédert vezető férfi kitlit (ünnepi köntöst) visel, ezért felmerül a kérdés, hogy vajon gyászt vagy örömöt sugall-e a ritka alkalmakkor viselt ruhadarab? Mindkettő kapcsolódik peszáh napjaihoz. A kivonulás előtt rengetegen estek áldozatául Fáraó rendeleteinek, a kilencedik csapás pedig azokat a testvéreinket is sújtotta, akik nem akartak elmenni Egyiptomból. De az öröm is megjelenik, hiszen a kivonulással kaptak elődeink lehetőséget arra, hogy szabad emberként kezükbe vegyék sorsuk irányítását. Jom Kippur kiemelkedő részére vonatkozik a következő utasítás: „Tegye rá Áron a két kezét az élő bak fejére és vallja meg rajta Izrael fiainak minden bűnét... Tegye azokat a bak fejére és küldje el egy kirendelt férfiú által a pusztába” (16:21). A „kirendelt férfiú” kifejezés fejtörésre késztette mestereinket. Az „iti” szóban el van rejtve az idő (ét) kifejezés, ennek alapján Rásbám úgy fogalmazott: olyan embert küldtek, aki „kiismerte magát az utakon, a pusztákban, és minden időben őt küldték”. Ezt a gondolatot folytatja Rádák: „bölcs embert küldtek, aki képes volt megtenni mindent a maga idejében”. A jom kippuri szolgálat alkalmával találkozunk a rejtélyes Azázel nevével. A midrást idéző Hizkuni szerint ez Szamael (Sátán) alternatív elnevezése. A midrás szerint „Szamael így szólt Istenhez: a népek kapcsán lehetőséget adtál, hogy vádat emeljek ellenük, de Izrael kapcsán nem adtál. Isten így válaszolt: íme, van lehetőséged Jom Kippurkor, ha van bennük bűn…”. Éppen ezért – mondja a midrásra építő Hizkuni – a Szamael (Azázel) számára adott áldozat a Sátán megvesztegetése volt, „ezáltal tudták Izrael fiai áldozatként bemutatni a Vádló csendjét” is. Mert miután „Szamael látta, hogy Jom Kippur napján nincs bűne Izraelnek, így szólt: Világ Ura! Van egy néped a világban, amely olyan, mint az égi szolgálattevő angyalok”.

muzeum_1nap_2015_dec.29-385.jpg
muzeum_1nap_2015_dec.29-372.jpg

Kanna és tál

 „A kivonulással elődeink lehetőséget kaptak arra, hogy szabad emberként kezükbe vegyék sorsuk irányítását.” Múzeumi tárgyakra lefordítva ez talán azt is jelentheti, hogy a tárgyaik sorsát is alakíthatják? Nyilván nem tudatosan, de a héber betűknek, feliratoknak jelentésmódosító hatása lehet, amint azt az ezüst tál és kanna sorsa példázza. A tálat és kannát a tárgyon látható felirat szerint a tudós Rosenthal Salamon és felesége, Cheile emlékére ajándékozták a Pesti Chevra Kadisának 1845-ben. Az ezüsttárgyak 1757-ben készültek Bécsben, ahol ekkoriban robbant be igazán a kávézás-csokoládézás szokása: ehhez kellett a tejszínkiöntő kanna és az aprósüteményekhez a piskóta alakú tál. Rosenthalék emlékére azonban nem rituális kakaózást terveztek, amit egyértelművé tesz a közel 90 éves tálra 1845-ben vésett szöveg: Rosenthal és felesége emlékére, a kohaniták rituális kézmosásához. A megemlékezett tudós, Rosenthal Salamon Móron született 1763-ban, majd 1819-ben költözött az akkoriban kiépülő Pestre. A zsidó felvilágosodás (haszkala) korának jeles képviselője volt, aki széles körű rabbinikus műveltsége mellett ismerte Kant műveit, a keresztény bibliatudományt, de elutasította a héber szövegek kritikai megközelítését. Héberre fordította Mendelssohn Phädonját, és héber nyelvű könyvben támadta az akkoriban jelentkező vallási reformtörekvéseket. Az 1820-as évek végétől a pesti hitközség egyik elöljárójaként a modernizáció által felvetett számos kérdéssel kapcsolatban a konzervatív álláspontot képviselte.

A ma a tálhoz tartozó kannát szintén ekkor adományozták a Chevra Kadisának. Az egykor talán kávéskészletként összetartozó két edény így kapcsolódott össze újra, de immár szent szolgálatra: lévita kanna és tál vált belőlük, melyekkel a zarándokünnepeken a közösséget megáldó kohaniták kezét öntik le a léviták. 

Irodalom

Komoróczy Géza: A zsidók története Magyarországon I. Pozsony: Kalligram, 2012.