MILEV

Strelisky fényképész dinasztia

A Strelisky-család a 19. században gazdaságilag megerősödő, a magyar és a zsidó identitás kettősségét vállaló, emancipált zsidó polgárság felfelé vezető tipikus társadalmi útját járta. A Galíciából bevándorolt David Brod – később Strelisker Dávid – 1830-ban nyerte el a kántori állást a pesti konzervatív hívők gyülekezetében. Hét gyermeke közül Lipót kitanulta az aranyművességet, majd Magyarországon az elsők között sajátította el az 1840-es évek nagy technika újdonsága, az ősfénykép, a dagerrotípia készítésének mesterségét. 1844-ben megnyitott műtermében a szabadságharc ügyével szimpatizáló Strelisky Görgei Artúr honvéd tábornokot és a honvéd vezérkar néhány tisztjét is megörökítette dagerrotip lemezen. Halála után fia, Sándor apjához hasonlóan magas színvonalon vezette tovább a hatalmas megrendelői körrel rendelkező műtermet, amely immár a főváros egyik legelegánsabb helyén, a mai Vörösmarty téri Gerbeaud-palota legfelső szintjén működött, egészen az 1930-as évek végéig.

Művei a gyűjteményben: