MILEV

Ros Hasana

A Tóra és az imakönyv Emlékezés Napja illetve Sófárfúvás Napja néven említi ezt a napot. Az önvizsgálat és bűnbánat tíznapos időszakának első napja, amelyet Jom Kippur, az Engesztelés Napja zár le. Az évek számítása az ünnep, egyben tisri hónap első napjával kezdődik, innen a Ros Hasana, újév elnevezés. Kiemelkedő bibliai előírása a sófárfújás, az ünnepi istentiszteletek során összesen száz sófárhangot kell hallani. Az imák az ünnep fő témái köré csoportosulnak, megemlékezünk arról a hagyományról, hogy ez a világ teremtésének évfordulója, illetve arról, hogy Isten a világ ura, aki ezen a napon ítéletet hoz teremtményei felett. Ros Hasana speciális ételei között van a méz és a gránátalama, illetve a kerek bárhesz, melyek reményeink szerint mind elősegítik a sikeres új évet.

2_4_28.JPG

Sófár. A zsidó újév, Ros Hasana ősszel, szeptember – október környékén van. A hagyomány szerint ezeken a napokon dől el minden teremtmény sorsa, Ros Hasana a megtérés napja. A zsinagógában a Tórából Izsák feláldozásának történetét olvassák fel. A zsinagógai ünnepi liturgia legkiemelkedőbb pillanata a sófárfúvás. Ez a hangszer kosszarvból készül, s arra az eseményre emlékeztet, hogy az első sófár annak a kosnak a szarvából készült, melyet Ábrahám végül Izsák helyett áldozott fel, miután Isten meggyőződött hűségéről.

2_4_30.JPG

Díszkötéses imakönyv Ros Hasanára, Bécs, 1894. Ros Hasana a megtérés napja, ezért az ünnep színe a fehér, ami a zsidó hagyományban a gyász és a megtérés színe. Az imakönyv faragott fehér csont borítása itt ezt is jelenti.

2_4_32.JPG
2_4_31.JPG

Méztartók Ros Hasanára. A Ros Hasanai ünnepi vacsoránál kerek barheszt szelnek fel, ami az év teljességét szimbolizálja, és só helyett mézbe mártják, hogy az ünnep és az azt követő egész év édes legyen.

2_4_33.JPG

Újévi képeslapok. Az első hivatalos levelezőlapot 1869. október 1–én készítette az Osztrák Posta. 1870 és 1875 között az újdonság végigsöpört egész Európán, és kialakultak a helyi igényeknek megfelelő változatai. Az európai zsidó közösségeket egyszerre jellemezte az egység és a sokszínűség, ezért sokáig megmaradt az egységes piac a Monarchiában, hiszen a zsidóság alkalmai ugyanolyan igényeket támasztottak mindenhol. A legfontosabb alkalom, amikor képeslapot „kellett” írni Ros Hasana, azaz a zsidó újév volt. Az asszimilálódó európai zsidó közösségekben új szokás alakult ki, mely az újévvel kapcsolatos családi szokások közé, a tradicionális répa–ételek és a kerek barhesz fogyasztása mellé emelte a képeslapküldést. Ez érthető: szinte minden családnak voltak hozzátartozói más városokban, más országokban és más kontinensen is.

2_4_34.JPG

Zsidó újévi üdvözlet tekercs. A kis tárgy két gyöngyházvégű rúdra tekercselt pergamenpapír, melyre Ros Hasanával kapcsolatos szövegeket és jókívánságokat nyomtattak. Szerepel rajta a Tízparancsolat, az Avinu Malkénu ima, Ros Hasanai imarészletek és a Jom Kipur beköszöntekor elmondott Kol Nidré (minden fogadalom) kezdetű liturgikus szöveg is. A tekercsen olvashatjuk a középkori eredetű a Táslih szertartás rendjét és szövegeit is. A Táslih az újév első napjának szertartása, melynek során kenyérmorzsákat dobnak a folyóba, ezáltal szimbolikusan megtisztulva az egész év során elkövetett bűnöktől, hibáktól.

2_4_35.JPG

Kagyló, rajta üdvözlet. A képeslapok abban a szinte egyedülálló történelmi helyzetben váltak az önkifejezés és a kommunikáció legdivatosabb médiumává, amikor az európai zsidó közösségek az emancipáció birtokában a társadalmi beilleszkedés soha korábban el nem ért sikereit ünnepelték. Ennek a korszaknak emlékei a giccses kis kagylók is, melyek a nyári tengerparti nyaralásról az őszi nagyünnepekre hazatérő zsidóknak jelentettek aktuális szuvenírt.