MILEV

63 Esküvői jelenet

65_1275.jpg

Budapest, 1870

olajjal átfestett fényképnagyítás

a Strelisky család ajándéka, 1934

A Strelisky család a 19. században gazdaságilag megerősödő, a magyar és a zsidó identitás kettősségét vállaló, emancipált zsidó polgárság felfelé vezető, tipikus társadalmi útját járta. A Galíciából bevándorolt David Brod – később Strelisker Dávid – 1830-ban kántori állást nyert el a pesti konzervatív hívők gyülekezetében. Hét gyermeke közül Lipót Magyarországon az elsők között sajátította el a fényképezés őse, a dagerrotípia készítésének mesterségét. A családi festmény elkészülésének évében, 1870-ben Strelisky már a legmodernebb fényképészeti eljárásokkal dolgozó, elismert, jó nevű fotográfus volt, akinek pesti belvárosi műtermében fényképezkedett az akkori arisztokrácia, a polgárság és a művészvilág színe-java. Halála után fia, Sándor – a festményen a serleget tartó fiúcska –, apjához hasonlóan magas színvonalon igazgatta a hatalmas megrendelői körrel rendelkező műtermet, egészen az 1930-as évek végéig.